Door vervoersmiddelen te combineren heb ik juist meer controle over mijn tijd

17.07.2019

Koen Willemsens woont op het Eilandje in de Antwerpse Cadix wijk. Koen verplaatst zich multimodaal: hij wisselt voor zijn verplaatsingen trein, plooifiets, een deelwagen en DeWaterbus met elkaar af.

Dit artikel verscheen eerst op www.slimnaarantwerpen.be. Auteur: Slim naar Antwerpen. Foto's: Frederik Beyens

 

Koen Willemsens waterbus

Aangemoedigd door de werkgever

“Ik werk voor Bopro, een dienstverlener in de bouw, met kantoren in Gent centrum en in Mechelen. We hebben ook een aantal projecten in Antwerpen en een in de haven. Ik moet dan ook elke dag ergens anders zijn.”

“Ons bedrijf wil echt iets doen aan zijn CO2-uitstoot. Omdat we een dienstverlener zijn die geen producten maakt, stoten wij vooral CO2 uit met het vervoer van medewerkers. Daarom houden alle collega’s sinds 2009 niet alleen hun werkuren, maar ook hun verplaatsingen bij. Zo kent iedereen zijn eigen CO2-uitstoot. Alles wordt meegerekend, ook de beperkte uitstoot van bijvoorbeeld een treinverplaatsing.”

“Onze werkgever geeft ons ook extra mogelijkheden om ons anders te verplaatsen. Zo krijgt elke werknemer een plooifiets met een fietstas erbij. Alle kosten voor openbaar vervoer worden terugbetaald. Als een collega heel vaak de auto neemt zonder een echt goede reden, dan wordt die daar wel eens op aangesproken.”

“Voor nieuwe collega’s is het vaak een beetje zoeken. Maar dan hebben ze een project in een stadscentrum, en zie je hoe ze de klik maken. Dan merken ze dat het zonder auto gewoon gemakkelijker is.”

“Ons bedrijf heeft zo de CO2-uitstoot nog veel sneller kunnen afbouwen dan gepland. Tegen 2013 hadden we onze uitstoot gehalveerd ten opzichte van 2009. Eind 2018 zaten we op een kwart van de uitstoot van 2009. Nu stagneert het even, omdat de technologie om nog meer vooruitgang te boeken er nog niet is.”
 

Voor elke gelegenheid het juiste voertuig

“De trein brengt mij van stad naar stad. Dan kan ik onderweg nog een uur of een halfuur werken, en zo win ik tijd.”

“Met mijn plooifiets doe ik gemakkelijk wel 1.000 kilometer per jaar. In de stad geraak ik er overal mee. Ik neem hem ook mee op de trein, en dan doe ik het laatste stukje met de fiets. Dat gaat sneller dan nog eens wachten op de bus of de tram.”

“Ik heb zelf geen auto. Als ik ergens moeilijk geraak met de fiets en het openbaar vervoer, gebruik ik een deelwagen van Cambio. Vaak neem ik de plooifiets mee in de koffer. Als ik dan geen parking vind vlakbij mijn bestemming, kan ik het laatste stukje nog met de fiets doen.”

DeWaterbus meert dan weer sinds januari om het half uur aan. Van mijn stop in de haven kan ik met de fiets naar mijn bestemming. Het is ook erg leuk, je krijgt altijd een klein vakantiegevoel op die boot.”
 

Blij om de wagen weer te kunnen laten staan

“We zijn een tijdje geleden 10 maanden in Zoersel gaan wonen, in afwachting dat we konden intrekken in onze nieuwbouw. Van daar moest ik wel met de auto naar het werk. Het dichtstbijzijnde station was Lier, met heel weinig nuttige treinverbindingen, en de bus naar Antwerpen deed er 40 minuten over. Ik was erg blij toen we terug in Antwerpen gingen wonen en ik weer alles met trein, fiets en Cambio kon doen.”

“Maar zelfs vanuit Zoersel reed ik niet met mijn wagen de stad in. Ik parkeerde dan op een Park and Ride aan de rand van Antwerpen of Gent, en deed de laatste kilometers met mijn plooifiets.”

Koen Willemsens (c) Frederik Beyens

© Frederik Beyens

Altijd op tijd

“Eigenlijk vind ik dat ik nu meer controle heb over mijn tijd dan toen ik met de auto overal naartoe reed. Wanneer je vertrekt met de fiets, kan je heel goed inschatten wanneer je zal aankomen. Ook met de tram of de trein lukt dat wel. Als je met de wagen reist, moet je een veel grotere marge nemen.”

“Dus het lijkt misschien alsof vervoersmiddelen combineren veel planning vraagt, maar eigenlijk is dat met de auto niet anders. De avond tevoren kijk ik waar ik juist naartoe moet. Ik reserveer een Cambio als ik met de trein drie keer moet overstappen of als er een bus tussen zit, of als ik verschillende afspraken moet combineren.”
 

Nieuwigheden om uit te testen

Een Poppy-deelwagen zou ik weleens willen proberen, omdat je zo’n wagen op een andere plek kan afzetten dan waar je hem hebt opgehaald. Een Cambio moet altijd terug naar zijn standplaats. Maar die is dan weer goedkoper als je langer ergens moet zijn, omdat hij minder kost als hij stilstaat. Ook de elektrische Bird-steps zou ik weleens willen testen.”
 

Een kwestie van doen

“Als student deed ik ook alles met de wagen. Maar toen ik in Gent ging werken, merkte ik dat ik met de trein veel sneller arriveerde, geen parking moest zoeken en onderweg nog wat kon werken of mij ontspannen. Het is dus door het te doen dat je de voordelen van anders reizen ontdekt.”

“Heel wat vrienden zeggen ‘Bij mij gaat dat niet,’ en ze staan elke dag in de file. Vaak zijn ze bang dat ze in de regen moeten fietsen. Maar eigenlijk kom je maar heel zelden ergens doorweekt toe. En een goede jas lost veel op.”

“Mensen denken dat een auto gemakkelijker is, maar veel afstanden zijn goed fietsbaar. En een half uur fietsen is zoveel ontspannender. Je moet het dus gewoon doen.”

“Af en toe moet ik door omstandigheden toch langs een drukke weg met de auto. En dan sta ik altijd in de file. Dan denk ik: volgende keer neem ik toch maar weer de fiets.”
 

Meer informatie

https://www.slimnaarantwerpen.be/