Aantal ritten met deelfietsen (katalysator)

16.05.2022

Shared mobility of gedeelde mobiliteit is een boomende trend. We maken een onderscheid tussen fietsdelen, autodelen en autoritten delen (carpool). De aangewezen indicator voor fietsdelen is het aantal uitgevoerde ritten door gebruikers per jaar. 

Er bestaan verschillende vormen van fietsdelen op basis van de terugbrengmogelijkheden. Er zijn meerdere aanbieders, wij nemen de cijfers op van 2 aanbieders met een verschillende benadering. 
Blue-bike is een vorm van fietsdelen die doorheen heel Vlaanderen terug te vinden is, op dit ogenblik beschikbaar op meer dan 100 locaties: NMBS-stations, De Lijn haltes en randparkings. Het is een back to one-systeem: waar je de fiets ophaalt, lever je die terug af. Blue-bike wordt vaak gebruikt als natransport na een openbaarvervoerverplaatsing.
Velo is een lokaal systeem in Antwerpen. Meer dan 4.000 deelfietsen staan ter beschikking in meer dan 300 stations. Het is een back to many-systeem, je mag de fiets in een ander station dan het oorspronkelijke achterlaten. Velo wordt vaak gebruikt voor verplaatsingen in de stad gedurende een korte periode. 
Daarnaast zijn nog een aantal andere operatoren actief in Vlaanderen: Mobit, Cloudbike, Donkey Republic, Cargoroo, Dégage en Cozywheels.

Aantal ritten met deelfietsen

Bron

Blue-bike + Velo Antwerpen

Vaststellingen

Deelfietsen zijn een relatief recent fenomeen, zowel Blue-bike als Velo startten op in 2011. Beide systemen kennen een sterke groei, zowel naar gebruikers als aantal deelfietsen. Blue-bike groeide van 32.718 ritten in 2013 naar 276.654 ritten in 2019. Velo groeit ook sterk, van ongeveer 3.000.000 ritten in 2016 naar 6.817.290 in 2019. In de uitrol van basisbereikbaarheid is een grote rol weggelegd voor de deelfiets.
Het coronajaar 2020 zorgde voor een sterke vermindering van het gebruik van deelfietsen. In 2021 zagen we al een voorzichtig herstel, in 2022 lag het gebruik terug op het niveau voor corona.

Update: april 2023

Lees meer