"Bovenstaande scène speelt zich af in een LaMA..."

Blog: "Bovenstaande scène speelt zich af in een LaMA..."

“Ik zou het heel jammer vinden mocht die autovrije zone niet voor mijn zaak komen” zegt Serge. Hij is in een gesprek verwikkeld rond de uitwerking van een autovrije zone in de centrale winkelstraat van Geraardsbergen. De omgekeerde wereld lijkt het wel, een handelaar die een vurig betoog houdt om de ruimte voor zijn zaak niet langer te reserveren voor de autorijdende klant, maar samen met zijn klanten, bewoners en de bevoegde schepen droomt van een andere invulling van het centraal winkelgebied in Geraardsbergen.

Bovenstaande scène speelt zich af in een LaMA, een Laboratoria voor Mobiele Alternatieven. Zo’n LaMA brengt bewoners, gebruikers, experten en beleidsmakers samen rond een afgebakende zone in een stad of gemeente. Inzet: samen oplossingen zoeken voor enkele nijpende mobiliteitsproblemen.

Serge is net als zo’n 30-tal andere Geraardsbergenaars afgezakt naar Lathee, de lokale koffiebar van Katrien, voor de LaMA bijeenkomst. Het was er een drukte van jewelste, de schepen van mobiliteit en de nieuwsgierige burgemeester hebben veel handjes te schudden. Welgemikt drie uur later liggen er 5 ideeën op tafel, 5 aanzetten voor een mobieler, aangenamer centrum. “Voilà” zie je de mensen denken, “zo snel kan het gaan”.

Komende week zondag, op 18 september, zal ik door een autovrij Geraardsbergen lopen. Deelnemers aan LaMA zullen er tijdens de Week van de Mobiliteit hun ideeën en voorstellen uittesten. Her en der in de stad zullen vrijwilligers aan de slag zijn, er rijden taxifietsen tussen het station en het handelscentrum, een autodeelgroep stelt zichzelf voor op de markt, jongeren richten de autovrije winkelstraat herin, … Er zal verandering in de lucht hangen. Later dit jaar staan nog meerdere testen op de agenda, er zijn plannen voor een permanent autovrij kunstenplein.

Zo’n jaar geleden was LaMA nog maar een idee, gegroeid vanuit het Netwerk Duurzame Mobiliteit en haar leden. Intussen lopen piloottraject in Beveren, Waregem en Geraardsbergen en in 2017 zullen er LaMA’s gehouden worden in tien Vlaamse steden en gemeenten. De reacties zijn ronduit positief. Je mobiliteitsbeleid van onderuit vormgeven, in overleg met je inwoners, in overleg met mobiliteitsexperten, het werpt vruchten af. Niemand kent een buurt immers beter dan hij/zij die er zich dagelijks door verplaatst. Dat perspectief meenemen in de lokale besluitvorming, daar is het ons om te doen.

Koen van Netwerk Duurzame Mobiliteit

Facebook

Twitter