Herinrichting gevaarlijke punten loont

23.03.2012

Uit een evaluatie van 134 gerealiseerde gevaarlijke punten blijkt dat de herinrichting een gunstig effect heeft op de verkeersveiligheid. Het gaat om een daling van minstens 24% van het aantal letselongevallen en een daling van 40%, in sommige gevallen tot de helft, van ongevallen met doden en zwaargewonden. De studie werd uitgevoerd door het Steunpunt Mobiliteit en Openbare Werken, spoor Verkeersveiligheid in opdracht van minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits.

Antwoord op kritiek van het Rekenhof

In 2011 leverde het Rekenhof zware kritiek op het project “Wegwerken van gevaarlijke punten en wegvakken in Vlaanderen”, onder meer op het financiële aspect. Een van de aanbevelingen uit het verslag van het Rekenhof was nagaan hoe groot de impact is van de herinrichting van de gevaarlijke punten op de effectieve verhoging van de verkeersveiligheid.

Positieve effecten bij de 134 heringerichte gevaarlijke kruispunten

Voor een goede evaluatie van het effect van een verkeersveiligheidsmaatregel is er nood aan minimaal één jaar ongevallendata. Aangezien deze gelokaliseerde ongevallendata toen slechts ter beschikking waren tot en met 2008, konden enkel de gevaarlijke punten worden geselecteerd, die afgewerkt waren tot en met 2007. Zo werden er 134 kruispunten onderzocht.

Zowel voor het totale aantal ongevallen met lichamelijk letsel, als voor de ernstigste ongevallen met doden of zwaargewonden, werd een significante daling vastgesteld door de aanpassing van de infrastructuur. Het aantal letselongevallen daalde met minstens 24%. Voor de ernstige ongevallen was er een afname van minstens 40% en in sommige gevallen tot 52%. De aanpak van de gevaarlijke punten heeft dus een sterk gunstig effect op de verkeersveiligheid. De daling is zelfs het grootst voor de zwaarste ongevallen. De duidelijke daling van het aantal slachtoffers geldt voor alle weggebruikers, zijnde voetgangers, fietsers, bromfietsers, motorrijders en de inzittenden van auto's en vrachtwagens.

Als er specifiek gekeken wordt naar de kenmerken van de locaties, valt op dat de verkeersveiligheid het sterkst verhoogd is bij de herinrichting van de kruispunten die voor de herinrichting voorrangsgeregeld waren in de plaats van lichtengeregeld. Het effect was ook sterker op punten met een lagere verkeersintensiteit dan op punten met een hogere verkeersintensiteit.

Aanbevelingen uit de studie

1. De beschikbaarheid en de kwaliteit van de basisdata verbeteren. Al jaren pleiten verkeerspecialisten voor betere en snellere ongevallengegevens.

2. Aanvullend onderzoek uitvoeren. Op deze manier kunnen we op objectieve wijze gaan bepalen welke infrastructuuringrepen de verkeersveiligheid het sterkst verbeteren.

3. Potentieel voor verbeteringen in de toekomst. Na de afwerking van alle gevaarlijke kruispunten moet worden nagegaan hoe deze investeringen in de toekomst kunnen worden aangepakt om de verkeersveiligheid te verhogen.

De volledige studie vind je op de website van het Steunpunt Mobiliteit en Openbare Werken.

Werken aan infrastructuur alleen is niet voldoende

Minister Hilde Crevits: “Uit de studie blijkt dat de herinrichting van gevaarlijke punten een positief effect heeft op de verkeersveiligheid. Het aantal ongevallen met gewonden, zwaargewonden en doden daalt aanzienlijk. Het is duidelijk dat de aanpassing van de infrastructuur de verkeersveiligheid verhoogt.” De minister beseft ook dat het niet voldoende is om enkel infrastructuuraanpassingen te doen: “Er is nog steeds nood aan sensibilisering, verkeerseducatie en handhaving om het aantal ongevallen terug te dringen.”

Uit de recente ongevallencijfers voor 2011 blijkt dat voor het eerst sinds jaren het aantal verkeersdoden in Vlaanderen opnieuw stijgt. Daarom moet Vlaanderen werk maken van een globaal verkeersveiligheidsbeleid dat de bestaande verkokerde aanpak (in functie van de zogenaamde 3 E’s: Engineering, Education en Enforcement) doorbreekt en de maatregelen afstemt op de interactie tussen weggebruikers.

Werk in uitvoering

Nog 160 gevaarlijke punten van de 809 gevaarlijke punten wachten op een ingreep. Minister Crevits en AWV maken zich sterk dat alle gevaarlijke punten tegen 2014 zullen afgewerkt zijn. Door hun complexiteit en omvang zal de aanpak van de laatste 20 % echter even duur zijn als de eerste 70 %, waarschuwt Tom Roelants van het Agentschap Wegen en Verkeer nog. Het totale prijskaartje bedraagt ruim een miljard euro.